Quinten en Elly op reis

nieuwe reis

Nu een nieuwe reis voor de deur staat, gaan weook een nieuw reisblog maken.Het oude blijft nog wel bestaan en wordt ook nog regelmatig gelezen. De mailinglijst van het oude blog wordt opgeheven.

Wie interesse heeft in onze nieuwe belevenissen:www.quintenenelly.reismee.nl

Groeten, Quinten en Elly

Vervolg

Na enkele weken thuis te zijn geweest zijn we naar Frankrijk vertrokken met de tent. Eerst hebben we een paar dagen in Argent-sur-Sauldre in het Loiregebied verbleven op de - zoals gewoonlijk -bijna geheel verlaten camping. We hebben daar nog een mooie wandeling gemaakt. Niet zoveel gefietst omdat het nogal waaide.

Daarna zijn we naar Royan gegaan op onze good old camping in La Roche. Daar lekker gefietst en naar het strand geweest.

Half augustus waren we weer thuis. Begin september is Quinten met de motorclub een lang weekend naar Duitsland geweest.

Eind september gaan we nog naar de Ardennen om onze 40e trouwdag te vieren met de kinders en we hebben op de hotelveilingpagina nog een voordelig 3-daags arrangement op Ameland gescoord, daar gaan we nog naar toe als het een keer goed weer is in de herfst. Al met al hebben we toch wel heel erg genoten van onze eerste zomer/herfst zonder werk!

Samenvatting

We hebben 8315 km gereden en zijn door 15 landen gereisd (soms maar heel eventjes). In chronologische volgorde:

Duitsland-Polen-Slowakije-Hongarije-Servie-Macedonie-Griekenland-Albanie-Monte Negro- Kroatie-Bosnie (stukje enclave in Kroatie)-Slovenie-Italie-Frankrijk-Belgie.

Wat bijvoorbeeld heel apart was om vlak langs Kosovo te rijden, je weet dan, hier achter de bergen ligt dat land, waar je blijkbaar niet zomaar naar toe kunt gaan. Je ziet het wel op de richtingborden staan (Pristina). Ook Albanie was natuurlijk heel bijzonder.

In Polen (zloti), Hongarije (forint), Servie (dinar), Macedonie (denar), Albanie (lek) en Kroatie (kuna) hebben ze nog vreemde valuta, de rest heeft euro's.

We hebben in totaal in 7 hotels, 11 campings, 1 bungalow en 1 bed & breakfast verbleven.

Het verkeer was soms lastig in de steden en natuurlijk in Albanie, maar Quinten kan heel goed rijden, hij doet het ook graag, dus dat was geen probleem. We waren voor de eerste keer met deze auto, die is heel goed bevallen en we hebben geen enkel probleem ermee gehad. Wat we gehoord hadden is dat de Grieken als gekken rijden, hiervan is ons niets gebleken, ze houden alleen van toeteren

Laughing

Het weer was soms erg wisselvallig en zeker niet zoals we verwacht hadden. De eerste weken was het koud en nat, later ook nog een paar natte dagen gehad, maar het mocht de pret niet drukken.

Samenvattend was het een geweldige reis. Het was leuk dat alle vooraf bedachte plannetjes nu werkelijkheid werden. Er was eigenlijk niets dat we achteraf anders zouden doen.

Wie weet hebben we iemand geïnspireerd.

Over taal

Uiteraard was het vaak erg moeilijk om iets van de diverse talen te maken. Gelukkig kon men vaak een paar woordjes Engels en met een beetje goede wil konden we elkaar toch verstaan. Bij de weg vragen gebeurde het volgende nogal eens (voorbeeldje): we vragen het aan een jong meisje, die een beetje Engels spreekt. Ze weet de weg niet, maar een oudere man (die geen Engels spreekt) weet het wel. Hij vertelt het dan aan haar, zij vertaalt het weer voor ons, zo komen we er toch wel uit.

Omdat we wel vaker in Griekenland waren geweest, dan weliswaar op een toeristisch eiland, hadden we daar niet veel problemen verwacht. Dat bleek toch even anders te zijn. Bijvoorbeeld in Kavala (niet zo bekend bij de buitenlanders) was het lastig met de auto een supermarkt te vinden. Waar in de toeristische gebieden iets vermeld staat van supermarket, mini market of zoiets was dat daar niet het geval. Er stonden dus Griekse tekens op zo'n winkel en je kon soms niet goed zien wat ze daar binnen dan verkochten.

In Polen, Hongarije, Servie, Macedonie, Monte Negro en Kroatie is het uiteraard sowieso moeilijk om iets van de taal te maken, hoewel het soms toch weer verrassend makkelijk bleek (zie de foto uit Polen van de Mediamarkt waar we veel plezier om hebben gehad). Verder probeerden we van de ingewikkelde vreemde namen iets bekends te maken, zodat we het konden onthouden.

Terug naar huis (het was super!)

Op maandag 5 juli hebben we Italie verlaten en zitten we in Frankrijk aan een Franse baguette met een Italiaans wijntje, een Kroatisch watertje, muggenkaarsjes uit Monte Negro en jam nog uit Griekenland. Op dinsdag houden we een laatste luierdagje en gaan dan in twee etappes naar huis, waar we dus donderdags hopen aan te komen. Dinsdagavond in het dorp voetbal gekeken, er is totaal geen interesse voor. In het enige cafe staat een TV die ze op ons verzoek aanzetten, zodat we de wedstrijd kunnen zien. Niemand kijkt mee maar als duidelijk wordt dat we gewonnen hebben willen ze champagne...jaja...

Opwoensdag zitten we op ons laatste stekje (Troyes) waarweonder een gigantische seringenboom zitten, die heerlijk ruikt, zodat het lijkt of er constant met parfum wordt gespoten. Nog lekker uit eten geweest en gezellig gepraat met een stel uit Australie. Niets meegekregen van de voetbalwedstrijd tussen Duitsland en Spanje.

Op donderdag naar huis gereden waar we rond een uur of 2 aangekomen zijn. De laatste tijd hadden we geen internet vandaar dat onze verhalen een beetje verlaat op de site zijn komen te staan.

We hebben het echt erg fantastisch naar ons zin gehad met alleen maar leuke ervaringen en gelukkig geen narigheid. Er komen op deze site nog een paar themaverhaaltjes en ook nog wat foto's. Maar eerst nog even de oranjegekte hier meemaken en naar de finale kijken a.s. zondag! Veel plezier iedereen en toi toi voor Nederland!

Cinque terre

De cinque terre zijn vijf schitterende stadjes langs de kust van de Italiaanse riviera. Er is een prachtig wandelpad langs van 12 km, je kunt ook met de trein of de boot. Met de auto kun je er wel een paar bereiken maar lang niet allemaal. De vorige keer toen we hier waren was het onweerachtig en erg benauwd, we zijn toen met de trein gegaan, alleen het laatste (supermakkelijke) stukje gelopen. Nu is het plan om de hele route te doen. We gaan op pad maar het is toch wel een graad of 30 en er is veel hoogteverschil dus we slaan het tweede stuk toch maar over (dat doen we dus met de trein)

De rest wel gelopen dus we zijn tevreden. Het is een prachtig pad.

We verblijven in Levanto, een leuk badplaatsje met voornamelijk Italianen. Wat is het toch een leuk en vrolijk volk. Daar hebben we ook de wedstrijd tegen Brazilie gekeken in een strandtent, leuk om het Italiaanse commentaar te horen. Er zaten nog een stel Nederlanders dus dat was wel leuk. Zondags nog een dagje naar het strand geweest. Vanaf maandag beginnen we nu echt aan de terugreis via Frankrijk. We verwachten uiterlijk vrijdag thuis te zijn.

Van Venetie en Cinque terre niet veel foto's gemaakt want die hebben we nog van de vorige keer. Zie: http://travel.webshots.com/album/553240230PZwFmQ

Venetie

Op woensdag 30 juni zijn we naar Venetie gereden, ook een bekende camping waar het hoogseizoen net begint. Het wordt ook wel wat drukker overal, nog steeds warm. Op de camping heerst een muggenplaag. Vooral 's avonds hebben we er veel last van. Wel weer leuk om te zien hoe iedereen daar dan weer mee omgaat, de een kleedt zich aan als een mummie, de ander doet of er niets loos is (dat duurt niet zo lang haha), sommigen spuiten zich helemaal in met een anti-muggenmiddel en ook de insenktenverdelgingsmiddelen worden goed verkocht. 's Avonds rond een uur of 10 is iedereen in tent of camper verdwenen, wel jammer want het zijn heerlijke avonden. Donderdags met het bootje naar Venetie geweest, wat toch wel erg toeristisch is als je er voor de tweede keer bent.

Dalmatische kust

Op maandag 28 juni zijn we naar Zadar gegaan alwaar we met een Zodiac naar een eilandje zijn geweest.Nog wat gegeten in de oude stad en bijtijds terug naar de camping waar we het grootste deel van Nederland-Slowakije nog gezien hebben. Het is heerlijk weer nu.

Op dinsdag zijn we naar Rijeka gereden langs de kustweg, wat is die toch prachtig. We hebben afgesproken met onze vriendin Irena waar we ook zullen slapen. Lekker bijgekletst op haar balkon. In de stad wordt het begin van de zomer gevierd met een muziekevenement, het is erg druk en gezellig in de stad. Lekker mosselen gegeten bij een Belgisch restaurant. Het is nog steeds erg warm.