Quinten en Elly op reis

Athene

Vanaf de camping konden we met bus en metro naar de stad. We zijn uitgestapt vlakbij de Acropolis, die we als eerste bezocht hebben. Het is een hele klim naar boven maar erg indrukwekkend. Je hebt ook mooie uitzichten over de stad. Het is een groot complex met gigantisch veel opgravingen, tempels en musea. We hebben er een aardig tijdje doorgebracht.

Na wat gegeten te hebben zijn we met de metro weer naar het centrum gegaan. Daar hebben we een ritje met een toeristenbus gemaakt, o.a. langs het oude Olympisch stadion en nog vele andere bezienswaardigheden.

Tot slot zijn we op de terugweg nog even uitgestapt bij het nieuwe Olympisch stadion uit 2004 dat we op de heenweg hadden gezien. Het was erg leuk om dit eens van dichtbij te zien. Het zag er verlaten bij, alleen het zwembad was in gebruik. We hadden er al eens over gehoord dat het zowat niet meer gebruikt wordt. Volgens de mevrouw die er zat was dat niet zo maar was het zo stil omdat het zomer was. In ieder geval was het toiletgebouw erg verwaarloosd maar kwam goed van pas. Al met al een hele leuke dag.

Retourtje Nederland

Vorige week woensdag zijn we vanuit Pilion naar camping Kifisia in een buitenwijk van Athene verhuisd waar we onze tent hebben achtergelaten. Het is een rustige camping en de beheerster had beloofd een oogje in het zeil te houden. Op donderdag zijn we met de auto naar het vliegveld gegaan omdat het openbaar vervoer een stakingsdag had. De auto hebben we dus op het vliegveld achtergelaten. Donderdagavond kwamen we in Brussel aan waar we een auto hebben gehuurd tot zondag.

Op vrijdag was de crematie van onze schoonzus Bea, die als gevolg van een aneurysma plotseling was overleden, erg tragisch. Het was goed om erbij te zijn.

Op zaterdag heb ik (Elly) van de gelegenheid gebruik gemaakt om naar de kapper te gaan en 's middags kwamen Tim en Anneli terug uit Zakynthos. Ze kwamen natuurlijk nog even langs evenals Bart en Sharky. Gezellig met zijn allen gegeten en bijgekletst.

Op zondag de auto weer ingeleverd en naar Athene gevlogen waar we onze eigen auto weer hebben opgehaald en onze tent weer hebben opgezocht. Alles is gelukkig goed gegaan. Bij thuiskomst op de camping hadden we nieuwe buren gekregen, een grote groep tentjes, bevolkt door Amerikaanse tieners die met een bus door Europa toerden. Het was weer eens wat anders na die seniorenclub. Behalve dat de meisjes het toiletgebouw erg lang bezet hielden hadden we er geen last van en het was wel gezellig om weer eens wat tentjes in de nabijheid te hebben.

Maandag hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om een bezoekje aan Athene te brengen. Daarna gaan we een nieuwe route maken, het bezoek aan Korfoe wordt in ieder geval geschrapt, zodat we de rest zoveel mogelijk volgens plan kunnen vervolgen.

Bedankt

Iedereen heel erg bedankt voor de condoleances en andere meelevende berichten en emails.

Verdrietig nieuws

Gisteren kregen we het droevige bericht dat de schoonzuster van Quinten plotseling is overleden.

We gaan onze plannen nu aanpassen om op tijd thuis te zijn voor de crematie. Dit betekent dat we donderdag van Athene naar Nederland vliegen en zondag weer terug.

Volgende week laten we weer wat horen.

Pilion

Pilion is een prachtig schiereiland dat bestaat uit bergen en een kuststrook met schitterende strandjes. Het wegennet bestaat (bijna uitsluitend) uit bochtjes. Als je de bergen over bent moet je vaak stijl naar beneden om aan de strandjes te komen. Daar is het nog erg rustig, maar er is altijd wel een taverne waar je voor een habbekrats een heerlijke Griekse salade kunt eten. We blijven een paar uur op zo´n strandje en rijden dan weer naar een ander dorpje. Zo leren we het eiland goed kennen. Aan de oostkant zijn de wat hogere bergen waar ook een skigebied is. Al met al is er op Pilion een prachtige natuur en paradijselijke strandjes. We zijn hier meer dan een week gebleven.

Griekse camping in mei (verrassend)

Als wij in de zomer kamperen vermijden we altijd de zogenaamde hoempapa-campings (met alles erop en eraan waar het dan superdruk is en altijd veel Nederlanders te vinden zijn).

Onze verwachting was dat in mei de campings (en zeker de Griekse) niet druk zouden zijn en dat we dus wel eens op een wat luxere konden gaan dan we gewend zijn. Zo komen we terecht op camping Sikia, inderdaad een prachtige camping waar toch al een stuk meer (Nederlandse en Duitse) kampeerders zijn dan we verwacht hadden. De meesten staan aan zee en wij zoeken een prachtig plekje op een rustig veld waar het heerlijk vertoeven is. De eerste dagen komen er af en toe eens een paar motorrijders langs of een auto voor 1 nacht.

De derde dag worden we opgeschrikt door een paar Nederlanders die heel ons veld vol komen zetten met bordjes van wat blijkt de SKC te zijn (Senioren Kampeer Club). Er blijken die dag 14 caravans op ons veld te arriveren. Als we wegrijden komen we ze allemaal tegen. Bij thuiskomst zijn ze allemaal geinstalleerd. Help....we zijn beland in een soort van bejaardensoos. Ze zijn aan het jeu-de-boulen (soort van competitie) en de (enthousiaste danwel teleurgestelde) kreten klinken overal. We zijn uiteraard nogal geschokt, nog nooit hebben we in de zomer met zoveel Nederlandse caravans gekampeerd. Bovendien voelen we ons nog superjong!

Na een paar dagen zijn we er aan gewend en is alles niet zo erg als het eerst leek. We hebben het verder erg naar onze zin in Pilion, er zijn nog een paar caravans verplaatst dus we hebben nog ruimte genoeg.

Een ding weten we zeker: nooit met zo'n club mee!

Limenaria (Thassos)

Limenaria

Nog even over Thassos. We verbleven daar in een bungalow, toebehorend aan Nellie (Nederlandse) en Nikos (Griek die zijn hele leven in Nederland gewerkt heeft maar in Limenaria geboren is). Ze wonen´s winters in Nederland en ´s zomers in Limeraria. Nikos laat ons zijn geboortehuis zien en vertelt over zijn leven. Toen hij vroeger na een poos Nederland terugkwam met wat Nederlandse ideeen kreeg hij te horen: wie denk je wel dat je bent, de koning van Thassos? We zijn de laatste avond samen wezen eten en het was leuk zijn verhalen te horen en ook om eens te verblijven in een niet-toeristische buurt en zo kennis te maken met het echte Griekse leven. Voorts waren er sowieso nog heel weinig toeristen en men kende ons al gauw zo hier en daar.

Op maandag 24 mei zijn we met de veerboot weer naar het vasteland gegaan, we hebben ons tijdens die overtocht goed vermaakt met de zeemeeuwen, die erg brutaal zijn en Quintens croissant bijna uit zijn handen pikten. Ze maakten zich verder druk met het veroveren van het (blijkbaar) beste plekje op de boot, waar ze elkaar steeds verjoegen. Enfin, je kunt je maar ergens mee vermaken..:). De rit naar Pilion verliep voorspoedig behalve dat we nog met een paar regenbuien onderweg te maken kregen maar dat had te maken met de berg Olympus waar het vaak spookt blijkbaar (Zeus zou zich daar af en toe boos maken). Aangekomen op onze camping op Pilion was het weer erg goed geworden en dat zou zo ook blijven. In ons volgend verhaal meer over de prachtige streek Pilion, waar we zeker nog enige dagen zullen verblijven.

Thassos

Op maandag 17 mei zijn we op Thassos aangekomen in onze bungalow, die is heel mooi.Hierover later meer.Omdat we al een tijdje zonder internet zitten, hebben we nu maar eens in een internet café (bevolkt door Griekse kindertjes die daar luidruchtig computerspelletjes zitten te doen) de post binnengehaald (waaronder nieuwe echo's van ons a.s. kleinkind) en de website bijgewerkt.

Nog even antwoord op een paar vragen van jullie kant: Corrie, we denken niet veel meer aan ons werkzame leven, naar aanleiding van jouw vraag weer even wel, we denken hooguit: wat een leven om op maandagmiddag aan een heerlijke griekse salade te zitten op de boulevard van Limeneria. Chantal: het E-book bevalt goed, we gebruiken het naast de gewone boeken, het is even wennen maar een fijn idee dat je niet zonder leesvoer zal komen te zitten, want we lezen tot nu toe best wel veel.

Het bijhouden van de website geeft ons veel plezier. We moeten toch ook ons eigen reisverhaal + foto's bijhouden en het is bovendien leuk om jullie reacties te lezen.

Het weer is nog steeds erg wisselvallig. Donderdag zijn we (voor de eerste keer) naar het strand geweest en vrijdag goot het weer pijpestelen en was het ook nog behoorlijk koud, ongeveer 14 graden. Kortom, vesten en paraplu's zijn onze beste vrienden maar ook de zonnebrillen moeten altijd mee want het kan zo weer omslaan.

Het mag echter de pret niet drukken, want we hebben vakantie en nog vele weken te gaan. Thassos is een erg mooi eiland, heel groen met een prachtige kust. Er zijn mooie opgravingen en prachtige stranden. Je kunt er ook mooie wandelingen maken, kortom een aanrader!

We gaan overmorgen verkassen naar Pillion en gaan dan kamperen dus we duimen voor beter weer.